bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Italienskt x 2

Jag tror att jag långsamt håller på att bli italienare, nu då jag småningom börjar lära mig laga italiensk mat (nej, en maträtt är inte per automatik italiensk bara för att den består av makaroner, inte om du frågar en italienare iallafall..) I och för sig kanske man inte alltid hittar "äkta" eller rätt sorts råvaror i Finland, så ibland får man köra på egna versioner, eller så anpassar man enligt vad som finns i kylskåpet.
 
 
 Pasta carbonaran som jag gjorde till lunch t.ex. är kanske en aningen förenklad version, dessutom består den av rökt skinka istället för bacon.. Men i princip i stil med den som A gör, fast med lite annan kryddning. MIN version med andra ord ;) Tyckte det blev fint med lite rucola som toppning. Det är första gången jag gör carbonara, så blev inte perfekt direkt, men kanske jag lyckas bättre nästa gång :)
 
 
Piadina är en annan populär italiensk rätt, som kan ätas som snack eller som en hel måltid (som jag gjorde ikväll) om man vill. Egentligen ska man väl ha ett särskilt sorts tunnbröd för att det ska vara "äkta vara", men tror inte det går att få tag på precis det här i Finland - men det funkar faktiskt precis lika bra med tortilla-wraps eller liknande, sådeså! Man kan fylla med lite olika saker och sen värma upp i stekpanna eller ugn tills osten smält och brödet blivit lite frasigt. Här har jag ost, balkankorv och rucola - molto delizioso! ;)
 
Sen påminns jag alltid extra mycket om min älskling just då jag lagar italienskt 
Taggar: italian food, italiensk mat, pasta carbonara, piadina;

Kommentera inlägget här :