bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Påsktraditioner jag saknar

Jag bor ju som ni kanske har förstått på Teneriffa för tillfället och kom dessutom på att jag faktiskt inte firat påsk i Finland på två år nu.. Så kom på idéen att lista några saker som jag saknar nu såhär i påskhelgen:
 
Påskpynt - alltså det existerar ju tydligen inte på den här ön?? Har åtminstone inte sett en endaste påskfjäder här på södra delen av ön.. Antar att påsken helt enkelt inte är så kommersiell här, utan det är bara den religiösa biten (och troligen också maten) som spelar roll. Vilket ju är lite trist för mig som inte är särskilt religiös och därför snarare ser påsken som en godis- och vårfest (i och med de våriga färger man brukar dekorera med under påsken).
 
Påskpynt hemma hos pappa 
 
Finskt påskgodis - utbudet här tycks bestå av nån enstaka chokladhare och chokladägg här och där och sen är det Kinderägg som gäller (jag gillar inte ens Kinderägg + att det ändå säljs i vissa butiker året runt typ.. Gillar inte sliskig mjölkchoklad utan någon annan fyllning heller för den delen). Ge mig ett mignonägg och en påse "Pupuneidin hedelmärae" så är jag mer än nöjd!
 
 
 
★ Påskhäxor = anledning att få köpa MYCKET godis. På min hemort hälsar dock knappt några häxor på längre, vilket betyder att man får behålla det mesta själv.. ;) Samtidigt "måste" man ju ändå köpa lite extra, för man vet ju aldrig om det plötsligt blir en påskhäx-boom..! Nog för att risken/chansen är minimal.. Sen om det nu råkar komma ett par häxor så är det ju mysigt och gulligt iallafall :)
 
memma, pasha och påskmust. Förutom själva godiset så saknar jag också dessa tre saker. Inte är jag väl nåt stort fan av memma, men i SMÅ mängder och med massa socker och grädde/mjölk tycker jag det är ganska trevligt, då man nu äter det en gång per år typ. Tror dock jag vill ha det mera då jag vet att det inte går att få tag på.. Pasha tycker jag egentligen bättre om än memma, fast frusen så det blir lite som att äta glass. Och påskmusten - vet inte vad det är med mig och must, "måste" absolut ha detta både på jul och påsk :)
 
 
Samlad familj/släkt. Det jag minns mest av tidigare påskar är ju förstås när släkten är samlad för påskmiddag. Det är inte bara en "godis-/vårfest" utan även en familjefest.
 
 
Ni som inte firar påsk i Finland (eller Sverige om ni är Sverige-svenskar) i år, vad saknar ni? Och till er andra: vad SKULLE ni sakna ifall ni inte firade påsk i Finland/Sverige?

Kommentarer :

#1: sarah

och jag som hatar påskgodis, memma o allt va de finns. :D
haha, kunde nog överleva utan denna högtid. enda kul är att många är ute på krogen ;D

Svar: Haha, och jag igen bryr mig inte alls om krogen på påsken - stannar hellre hemma och svullar (och mår man inte dåligt redan då så lär man ju göra det om man ska ut och festa och dricka alkohol dessutom.. ;) Men men, låter som att du har en hyfsat hälsosam påsk då om du ändå skippar godiset o.s.v. :)
Maria Norrgård

skriven
#2: shogberg

Äsch man kan ju äta chips varje kväll.. man är ju ledig! haha :)

Svar: Hehe jo, oavsett vad man tycker om påsken så tror jag väl inte att många sörjer över ett par extra lediga dagar iallafall ;)
Maria Norrgård

skriven
#3: Mimas Hälsa&Skönhet

svar: japp, jag har också använt min sen januari men haft en liten "paus" typ hela mars och den e nog ganska dryg! :) Jag använder den bara på morgnarna under min dagkräm... :)

Svar: Hehe, själv använder jag som sagt min på kvällen och ensam, alltså istället för nattkräm. Min hy gillar nämligen inte så feta krämer, men ensam är den riktigt passlig åt mig :) Går att använda den där produkten på många olika sätt!
Maria Norrgård

skriven
#4: www.carloine.blogspot.com

Jag firar ju annars inte påsken, pynter eller äter memma för den delen, så tror inte jag skulle sakna SÅ mycket. Men påskbrasan är ju mysig. :)

Svar: Oj, det är längesen jag upplevt nån påskbrasa faktiskt.. :) Vi har inte haft nån sen jag var liten typ.
Maria Norrgård

skriven

Kommentera inlägget här :