bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Roadtrip del 1 - vulkanen Teide

 Vi var ju på roadtrip för ett par veckor sen, vi fick nämligen låna en väns bil :) Blev Teide, som Antonio inte sett förut och sen Puerto de la Cruz där vi åt en väldigt sen lunch och hängde en stund, sen körde vi hem via motorvägen, vilket kanske på kartan ser ut som en omväg, men det gick nog snabbare än de slingrande bergsvägarna via Masca ändå. Jag rekommenderar ju ändå det senaste alternativet om man hinner/orkar och inte har svår höjdskräck, för vyerna är fantastiska! :) Eller se iallafall till att den som kör inte får panik av höjder så går det nog bra.
 
Jag tog inte så mycket bilder eftersom jag besökt båda platserna förut, vi gjorde heller inte mera än ett stopp på Teide. Kan visa fler (och bättre) bilder från både Teide och Santa Cruz i nåt annat inlägg om intresse finns :)
 
Nå, idag får ni iallafall nöja er med de få foton jag tog på och kring Teide nationalpark:
 
 Nästan högst upp på berget, man kan åka linbana härifrån ända upp till 163 meter från toppen (Pique del Teide), vill man sen dessutom vandra riktigt hela vägen upp måste man ansöka om tillstånd först. Vi skulle ha åkt linbanan bara jag hade haft med mina papper som visar att jag är invånare, turistpriserna är nämligen hutlösa enligt mig. Vi försöker igen en annan gång när vi kan åka mer än hälften billigare helt enkelt :)
 
Någon typisk Teide-växt
 
 On the road
 
 Där önskade jag verkligen att jag hade en rejäl kamera med superzoom, för i toppen av det högsta trädet sitter nämligen en ståtlig örn..! Kanske ni kan skymta den lite grann ändå..?
 
Här ser det ut som att en del träd har fällts/gått av av en storm..?
 
 Nästan nere i civilisationen igen :)
 
Nån favoritbild? Har nån av er varit på Teide? :)

Kommentarer :

#1: Johanna enocksson

Jag har också besökt berget teide, super vackert där!!

Svar: Jo visst är det! :) Framför allt är landskapet väldigt annorlunda och intressant!
Maria Norrgård

skriven
#2: Celine

Jag har aldrig varit där men det verkar fint!

Svar: Jo, det är det! Och då har jag inte ens visat de finaste/häftigaste bilderna som jag tagit under ett tidigare besök :)
Maria Norrgård

skriven

Kommentera inlägget här :