bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Veckans resetema: Turkietbloggar

Jag avslutade ju projekt "veckans reseblogg" för att jag kände att det fick räcka och för att jag ville påbörja nåt nytt projekt istället som ändå har att göra med min facebookgrupp "Rese- och utlandsbloggar" (som är öppen för alla som är intresserade av resor och livet utomlands oavsett om man själv bloggar om det eller ej). Nu tänkte jag istället börja ta upp olika reseteman eller destinationer som det även skrivs om i gruppen - detta får alltså bli mitt nya söndagsprojekt ;)
Eventuellt börjar jag med lite egna ord och bilder om det valda temat - ifall det råkar vara så att jag även själv besökt landet etc - men annars tänkte jag främst lyfta fram andra bloggare i gruppen som bloggar om temat/destinationen :)
 
Denna veckas tema blir alltså TURKIET!
 
Själv har jag varit en gång i Turkiet, närmare bestämt Alanya år 2009. Det var en riktigt typisk turistisk solsemester med några små utflykter som omväxling (en fästning från 1300-talet, en båtutflykt och ett besök i en droppstensgrotta). Det var en skön vecka men hade gärna upplevt lite mera i kulturväg - skulle även gärna upptäcka lite mindre turistiska platser i Turkiet. Vill man veta mera om Alanya-resan får man fråga, annars får ni nöja er med några bildkollage från resan: 
 
 
Nedan följer länkar till fb-gruppens Turkietbloggar (säg till om jag missat någon..!), här tycker jag ni ska kika in ifall ni är intresserade av det landet:
 
EN FANTASTISK TURKIETBLOGG
"Ett land mer än bara sol och bad! Följ med och upplev ett Turkiet långt ifrån de klassiska turistorterna. Ett land som bjuder på en fantastisk kultur, musik, sport, mat och en geografi ni inte trodde fanns!"
 
Louise bor i Turkiet (Manavgat, nära turistorten Side) sedan 2009 tillsammans med sin turkiska man och son. Hennes blogg handlar om hennes liv och vardag i Turkiet.
 
 TYRKERFRUE
"Jeg er en livsglad nordlending som har bosatt meg i Alanya, Tyrkia. Her bor jeg sammen med min mann, vår sønn og en liten kattepus. Blogger om livet vårt her nede."
 
 
 
Har du också en Turkietblogg, eller har du bloggat om senaste semesterresan i Turkiet? Länka gärna till bloggen eller den kategori/inlägg där du bloggat om Turkiet i kommentarfältet! :)
Ifall du bloggar övervägande om resor till eller livet i Turkiet och går med i fb-gruppen kan jag även lägga till din blogg i detta inlägg, säg till ifall du vill ha din blogg här isåfall! :)

Kommentarer :

#1: FREEDOMtravel

Kul initiativ och bra ide tycker jag! Turkiet har vi för övrigt aldrig varit i...

Svar: Tack,kul att du tycker det! :)
Maria Norrgård

skriven
#2: Anette Nesrin

Jeg har en semi tyrkia blogg, er i Tyrkia ca 6 mnd i året, og blogger om min hverdag der, med min mann og våre hunder. :)
Blogger om reisetips, hundetips, osv :D
Les den ;D

Svar: Tack för tipset! :)
Maria Norrgård

skriven
#3: Anonym

Turkiet är verkligen ett härligt semesterresmål! Även om jag ska erkänna att jag ännu mer gillar Spanien och Grekland. Jag jobbade i Alanya sommaren 1999 och har verkligen fantastiska minnen från den sommaren. Har semestrat där med familjen också.

Kram Rosita

Svar: Spanien är nog min favorit också :) Eller ja, Grekland har jag inte alls varit i..
Maria Norrgård

skriven
#4: Marie

Hejsan, jag har 77 blogginlägg om Turkiet, mycket Antalya och runt lykiska, underbart vackra, kusten:

http://resefamilj.blogspot.co.nz/search/label/Turkiet

Svar: Oj, det var många inlägg det, tack för tipset! :)
Maria Norrgård

skriven
#5: Peter

Hej,
Bra initiativ.

Här är ett inlägg från min långhelg i Istanbul för 1 vecka sedan. Mat i fokus (som vanligt) när 3 stycken 35-åringar åt sig igenom denna fantastiska stad. http://runtklotet.com/2015/10/13/istanbul-en-langhelg-med-mat-raki-och-manniskor/

Svar: Tack för tipset! Och kul att du gillar min idé! :)
Maria Norrgård

skriven
#6: Sissel

Så bra initiativ du tar til å dele blogger og slik. Kjempejobb gjør du med dette her. Så gøy å bli nevnt her og ser det er noen andre blogger her jeg må sjekke ut. Elsker tyrkia blogger, logisk nok siden jeg bor her haha

Svar: Tack så mycket, kul att du tycker det! :)
Maria Norrgård

skriven
#7: Sofie

Tack för att du tipsade om min blogg Maria
Det värmde gott i hjärtat
/Sofie

Svar: Ingen orsak, din blogg är verkligen något extra med tanke på att den visar en lite annorlunda bild av Turkiet :)
Maria Norrgård

skriven
#8: Hallin på Resias blogg

Så kul att du har startat den här gruppen och vilken härlig aktivitet det är. Vad kul med temat! I bloggen har vi massor av inlägg om Turkiet, både om sydkusten och Istanbul.

Svar: Tack, kul att du tycker det! :) Och tack för tipset, ska speciellt spana in Istanbul-inläggen!
Maria Norrgård

skriven
#9: LouiseiTurkiet

Vad kul att du valde temat Turkiet och självklart får du använda min header som du vill :)
Ska bli kul att se vad nästa veckas tema blir.
Kram Louise

Svar: Tycker det har varit så mycket Turkiet-aktivitet i gruppen också så kändes som ett ganska givet val :)
Maria Norrgård

skriven
#10: Anna, Travel on a Cloud

Så mycket intressant inspiration det finns! Jag har bara varit i Turkiet en gång. Älskade direkt allt: maten, naturen och alla upplevelser. Men detta var för mycket länge sen, då det var lättare att bli magsjuk där. Jag låg på sjukhus nästan hela vistelsen, tyvärr. Får ta revansch någon gång!

Svar: Ja, absolut! :) Synd med magsjukan, tror inte risken är alltför stor för det längre, fast jag fick faktiskt ta koltabletter när jag var där för att magen blev lite skum ett tag. Bara man är lite försiktig så :)
Maria Norrgård

skriven

Kommentera inlägget här :