bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Wanderlust-lista

Silje Therese gjorde en rolig wanderlust-lista för ett tag sen som jag naturligtvis också måste haka på eftersom den passar min bloggs huvudtema perfekt :) Hennes lista hittas HÄR.
 
Stadssemester eller solsemester? 
 
Beror på. Ifall jag bara har typ en förlängd helg så föredrar jag att upptäcka en stad i nåt ganska närliggande land, medans solsemester brukar innebära att man åker längre bort och då vill jag ha minst en vecka. Omväxling förnöjer ju dessutom! Beror ju också lite på årstid vad som råkar passa bäst. Jag njuter gärna av skandinavisk sommar när vi nu en gång (förhoppningsvis iallafall) har behagliga temperaturer medans jag gärna flyr hösten eller vintern och åker till ett varmt ställe då. 
 
Salzburg är en superfin stad, jag föredrar ganska ofta små eller medelstora städer framför miljonstäder :)
 
Vilka länder har du varit i?
 
Finland (förstås), Sverige, Estland, Lettland, Polen, Tyskland, Österrike, Frankrike, Spanien (fastland + Teneriffa), Portugal (Madeira), Gibraltar (UK), Turkiet och Egypten

Senaste resan du gjorde? 
 
 Teneriffa, när jag bodde där i 7 månader fram till början av september i år medans jag skrev på min avhandling
 
Längsta resan du varit på? 
 
Längst i tid är ju helt klart senaste resan, fast det var ju också mera en utlandsvistelse än en semesterresa. Längst i distans... Hmm, är Teneriffa eller spetsen på Sinai-halvön i Egypten längre bort från Finland..? Tror faktiskt att Teneriffa är lite längre bort fågelvägen.
 
En ganska självklar turistattraktion i Giza/Egypten

Hurdan resväska har du? 
 
Har senast använt mammas största resväska, kanske den största modellen som finns rentav, för att få med så mycket packning som möjligt. Annars har jag en mera "normalstor" cericerosa väska. Samt en kabinväska i en uppiggande limegrön nyans :)
 
Hur reser du helst: tåg/bil/flyg/båt/buss? 
 
Beror lite på vart jag ska. Jag är ofta inget fan av buss för jag har ganska lätt för att bli illamående i bussar. Helst tar jag dock det färdmedel som är snabbast och billigast, vill oftast ta mig från A till B så snabbt som möjligt ;) Känns dock skumt att åka flyg inom Finland, så min första tanke är nog inte att boka flyg om jag ska till Helsingfors, även om det ibland kan bli billigare än tåg..

Drömresemål? 
 
Det bloggade jag faktiskt om för ett litet tag sen, klicka på bilden nedan för att komma till det inlägget ;)
 
 

Har du någon resa inplanerad? 
 
Planerna är lite öppna ännu, men det lutar ju mot en flytt, kanske till Nederländerna denna gång.
Den som lever får se ;)
 
Det bästa med att resa? 
 
Att få se nya och vackra platser, uppleva kulturer, njuta av annorlunda mat, utvecklas som person etc... :)
 
Det var lite annorlunda att befinna sig på brittisk mark, fast med sydspanskt klimat... :) (Gibraltar)
 
Ifall nån är sugen på fler listor med rese-tema så kan jag tipsa om min egna travel tag som jag pysslade ihop  tidigare i år - klicka HÄR för att komma till den! :) 
 
Kommentera gärna med länk ifall ni också gör nån av dessa listor så jag kan läsa era svar - och tipsa gärna om fler roliga listor som är reserelaterade! :)

Kommentarer :

#1: daniela

vilken rolig lista, denna vill jag också fylla i! :)

Svar: Gör det, och länka gärna till ditt inlägg när det är gjort så jag inte missar det ;)
Maria Norrgård

skriven
#2: Skogsraah ☾

Vad roligt att läsa :)

Svar: Kul att du tyckte det :)
Maria Norrgård

skriven
#3: Eva Sollén

Vilken kul lista! Den ska jag nog också göra :)

Tack för tipset!

Svar: Gör det, länka gärna sen så jag inte missar inlägget! :)
Maria Norrgård

skriven

Kommentera inlägget här :