bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Flytt, turist i Åbo & roadtrip

Ja igår flyttade jag ju bort från Åbo som jag skrev om i förra inlägget. Herregud så mycket saker man samlat på sig på typ 7 år..! Eller jag vet inte om det egentligen är såå mycket, beror ju på vem man jämför med. Min pojkvän tycker ändå inte det är så ofantligt mycket med tanke på att jag är kvinna, hehe... ;) Och det stämmer ju att jag varit (eller ja, är) svag för vackra saker och har svårt att kasta bort något överhuvudtaget. Fast på sistone har jag ju varit betydligt duktigare på att både sälja och skänka bort en del, så jag skulle ha betydligt mer grejer i min mammas lägenhet (där jag bor för tillfället) om jag inte gjort mig av med så pass mycket saker..!
 
Nå, min mamma och hennes fästman anlände alltså till Åbo i måndags, vi lämnade bil med släpkärra på parkeringen bredvid hotellet (vi hade faktiskt varit nervösa över parkeringen, men det löste sig på bästa tänkbara sätt!). Sedan gick vi till Sokos för att äta en supergod lunch och kollade runt lite i varuhuset på samma gång. Eftersom incheckningen var först från kl.3 besökte vi dessutom Åbo Domkyrka som jag tyckte att mamma absolut behöver se en gång i sitt liv (och alla andra som besöker Åbo för den delen). Vi chillade sen en stund i hotellrummet innan vi igen gick en liten runda på stan, där jag fyndade störtbilliga jeans på H&M. Vi hade tänkt äta middag på restaurang men vi var alla så vansinnigt slöa att vi istället tog med oss grillmat till hotellet. Lika bra det. 
 
Sen blev det tidig uppstigning, frukostbuffet på hotellet och så begav vi oss till min ex-lägenhet för att börja lasta i alla möbler och saker i släpkärran och bilen samt städa färdigt och lämna in nycklarna. Nu är mitt nyckelknippa konstigt tunn, har enbart 3 stycken nycklar nu..! Som mest har jag haft ca. 10 st nycklar i min ägo, helt galet!
 
Här nedan lite mobilbilder från igår:
 Vi hade en rejäl släpkärra :)
Lunchen på Sokos (2a våningen) var verkligen god - jag valde alltså lax som de hade som alternativ den dagen. Creme fraîche-såsen var fantastisk!
En lite sned bild inne i Domkyrkan - tog även några bilder med min vanliga kamera, kanske de åker upp på bloggen nån dag :)
Tycker det är en riktigt mäktig kyrka! :)
Jag blir alltid lite glad när jag hittar något italienskt. Detta märke av mokabryggare är ett av de bästa som finns i Italien enligt älskling :) Glömde att kolla priset, men kan tänka mig att de är fasligt dyra i Finland.. Finns på Stockmann ifall nån undrar.
Vi bodde på hotell Helmi, där frukosten ingick i priset. Ett litet rum med 3 sängar, men funkade perfekt för en natt! Inte lyxigt eller speciellt på nåt sätt, men prisvärt! Att en i sällskapet snarkade så att man knappt kunde sova är en annan sak, det kan man iallafall inte skylla på hotellet för.. ;) Tv fick man kolla på utan extra avgift, dock lyckades jag inte få deras wifi att funka. Ligger intill busstation så hyfsat centralt läge tycker jag! 
En del av kaoset i min lägenhet när vi skulle börja flytta ut. Och det var mera grejer och lådor än vad som syns i bilden, plus möblerna som inte är med på bild..
Hemma hos mamma, med en massa lådor etc i bakgrunden som får ligga där tills jag hinner packa upp och sortera vad som ska sparas, säljas etc. Ronja ser nästan lite uppjagad ut på bilden, ni skulle ha sett henne när vi burit in alla grejer..! Heltokig och förvirrad minst sagt, hon förstod inte alls vad som pågick! Men sen lugnade hon ner sig lite och började undersöka och lukta på allt, så nu är allt frid och fröjd ;)
 
Nån annan som haft en hektisk och tung början på veckan? :)

Kommentarer :

#1: Jennifer - Globetrotter & Dreamer

Var i Finland är det du "mellanlandar" nu då? :)

Min början på veckan var inte så mysig med tandoperationen, men den har däremot var lugn just pga det...

Svar: Är just nu på min hemort som heter Oravais. Jäkligt dött ställe, men kanske jag klarar mig ett litet tag ;) Usch, tandoperation låter verkligen inte trevligt.. :/
Maria Norrgård

skriven

Kommentera inlägget här :