bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Mina drömresemål

Tema nr. 19 i Svenska Resebloggars septemberutmaning (#svenskaresebloggarseptemberdrömmar) lyder  "Drömresemål".
 
 
 
Så här kommer min topp-5-lista på drömresemål just nu, eller ja, de som dyker upp spontant i mitt huvud i skrivande stund. Det är egentligen inte så värst genomtänkt och resemålen kommer heller inte nödvändigtvis i nån speciell ordning:
 
1. Italien - känns väl som en ganska självklar etta eftersom min pojkvän är italienare men jag har aldrig nånsin besökt Italien..! Ingen specifik stad eller så, vill se allt helt enkelt. I första hand kanske ändå området min kärlek växt upp i. Sen vill jag förstås äta en massa gott och gå upp ett antal kg på köpet... ;) Har ju dessutom fått lite romantiska idéer om landet efter att ha sett filmer som Eat, Pray, Love och Under the Tuscan Sun - dags att bekräfta (eller ta död på) en del av klischéerna..? :)
 
2. Cuba - det är något som jag lockats av i flera år; invånarna sägs vara gästvänliga och glada (tror jag läste om det första gången i en kursbok i spanska) trots att livet kanske inte alltid är en dans på rosor - en attityd jag verkligen lockas av. Bilder på arkitekturen och de härliga gamla bilarna samt filmen Dirty Dancing: Havana Nights kanske också har påverkat mig en aning..
 
3. Macchu Picchu - ett till ställe som jag fascinerats av i åratal, behöver jag förklara mig desto mera..? Sen finns det ju förstås annat häftigt att se och uppleva i Peru i samma vända. Typ dricka te på kokablad, haha! Lär ju inte vara värre än att dricka typ kaffe eller vanligt te, men det lockar ju lite för att det vore olagligt här :') Fast deras klassiker grillat marsvin kanske jag hoppar över..
 
4. Alperna är något som på sistone lockat mig extra mycket - speciellt efter att jag läste Fantasiresors inlägg om lama-vandring i Tyrolen, hur underbart låter inte det...! 
 
5. Australien har också funnits i mina tankar på sistone av nån anledning. Skulle kanske kunna tänka mig att bo där ett år eller två. Häftig natur och fantastiska djur är vad som lockar mig där.
 
Eftersom jag inte vill riskera att begå upphovsrättsbrott tar jag inga bilder från nätet, och orkar heller inte leta reda på sidor där man lagligt får använda bilder gratis, så bjuder på det närmaste jag kommit ett av dessa resemål - jag har nämligen redan varit i början av alperna, på tyska sidan! :)
 
 
Vilka är era drömresemål?

Kommentarer :

#1: emmish

åh jag hade velat åka till italien =)

Svar: Jo, tänk att jag inte ens varit där ännu..!
Maria Norrgård

skriven
#2: Bara brittiskt

Italien är väldigt indelat i norr och söder så testa bägge. Rekommenderar att du prioriterar Kuba innan det nu kommer att förändras.
Jag vill till Hebriderna i Skottland, Prag, Vancouver, San Sebastian och norra Indiens rosa städer med apor.

Svar: Jo, så har jag förstått det, inte minst kulturmässigt :) Enligt min pojkvän är det t.ex. betydligt skränigare i södra delarna (och då är han syditalienare själv) ;)
Kuba är nog varken aktuellt eller möjligt just nu, nu är mina möjligheter främst att utforska de länder vi bosätter oss i och eventuellt dess grannländer (det är ännu inte helt bestämt vilket land det blir näst), men ja, vi har väl kanske inte tänkt oss Kuba för att bo och jobba iaf.. Nu handlar det alltså om att bosätta sig, tjäna pengar o.s.v. och så kan vi senare kanske t.o.m. få semestrar eller sparat ihop pengar så man kan upptäcka andra delar av världen :)

Rosa städer med apor låter ju helt fantastiskt!
Maria Norrgård

skriven
#3: daniela

jag har redan besökt mina två drömresemål (dubai & new york), så näst på listan är väl thailand eller florida! :)

Svar: Härligt! Thailand och Florida vore inte heller fy skam, Thailand drömde jag mycket om förut faktiskt..
Maria Norrgård

skriven
#4: Jenny Vilén

ÅH resor! Några av mina drömresemål just nu är Kalifornien, Vietnam och Paris! :)

Svar: Också spännande resemål :)
Maria Norrgård

skriven
#5: Anonym

Den där listan borde inte vara så svår att pricka av. En annan drömmer om platser som Antarktis, Patagonien, Alaska, Mongoliet, Sydgeorgien och mera Grönland ...

Svar: Det var lite knepigare resmål jo :D
Maria Norrgård

skriven
#6: VERONICA - fashion blog

Guud så härligt inlägg, så vackert! :)

Svar: Tack! :)
Maria Norrgård

skriven
#7: Hanna Karlsson

Håller med om macchu picchu. Dit vill jag också åka!

Svar: Jo det finns nog säkert på mångas dröm-listor :)
Maria Norrgård

skriven
#8: Jeanette

Kuba står också på min önskelista! Det verkar så otroligt vackert med alla färglada fasader och fina bilar :)

Svar: Jamen precis!! :)
Maria Norrgård

skriven
#9: C

USA var ett av mina drömresemål, förverkligade detta i januari. bla. Miami, New York. Helt fantastiskt. Även varit i Karibien, Jamaica, Haiti, Grand Cayman. I somras var jag även i Madrid, den bästa staden någonsin! Helt fantastiskt. Om du inte varit där, måste du åka dit. Jag lovar dig, du kommer inte ångra det.

Svar: Vilka härliga ställen du besökt! :) Jo, Spanien vill jag ju gärna se mera av, så vem vet, kanske det blir Madrid näst :)
Maria Norrgård

skriven
#10: Ebba

Australien är verkligen ett utav mina lifegoals! Skulle vilja åka dit nästa år efter jag tagit studenten och bara leva livet ett tag! :)

Svar: Hoppas din dröm går i uppfyllelse då! :)
Maria Norrgård

skriven

Kommentera inlägget här :