bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

PKN efter lite mera kunskap och eftertanke..

 
Har sedan jag skrev mitt inlägg om Finlands Eurovisions-uttagnings-vinnare PKN ändrat tankegångarna lite, efter att ha läst ett antal bloggposter och artiklar. Jag håller ju fortfarande fast vid att jag inte tycker om låten eftersom jag inte tål denna musikstil. Däremot verkar det ju som att detta band faktiskt gör bra punk (jag kan bara lita på vad andra säger eftersom jag verkligen inte har något att säga om den saken då typ all punk är samma skränande oljud i mina öron) och att de har gjort hur många gigs som helst (inte bara i Finland, utan även i flera andra länder). Jag kan åtminstone konstatera så mycket som att de spelar instrument bättre än många "normala" människor någonsin skulle kunna - detta påminner en om att även om nån inte t.ex. klarar av att studera eller arbeta på en vanlig arbetsplats som andra, kan denne fortfarande vara intelligent på andra plan istället - det finns så många olika sorters intelligens!
 
Jag lyssnade på låten en gång till nu då jag dessutom vet vad låten handlar om: hur livet ofta ser ut för en med utvecklingsstörning med alla måsten och förbud. När man tänker efter - hur hemskt är det inte att inte kunna få bestämma själv när man ska gå och lägga sig, och att någon varje morgon säger åt en att nu måste man stiga upp? Nu förstod jag t.o.m en del av texten också.
Sen gäller det att resten av Europa faktiskt tar till sig deras budskap för att de ska ha nån chans (dvs det borde fixas en översättning till åtminstone engelska som måste spridas så mycket som möjligt tillsammans med information om bandmedlemmarnas bakgrund så att folk har en chans att förstå vad det är de sjunger om). Förstår inte Europa låten så kommer det floppa, det är jag nästan helt säker på. Lyckas de däremot med sin marknadsföring så kan det egentligen gå hur bra som helst.
 
En av de bloggare som jag tycker skrivit riktigt bra om detta bidrag (och verkar ha tänkt/tänker i liknande tankegångar som jag) är bara zebror är svartvita.
 
Det återstår bara att se om det går som det brukar med finländska bidrag eller om vi överraskar positivt :)
Taggar: Eurovision 2015, Eurovision Song Contest 2015, PKN, Pertti Kurikan Nimipäivät;

Kommentera inlägget här :