bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Burritos á la Maria

Tänkte dela med mig av ett gott recept på burritos (eller jag tror iallafall detta kan kallas burritos, jag blir så förvirrad ibland i texmex-djungeln bland alla fajitas, tortillas och allt vad det heter..) - dessa lagade jag senast i fredags och de var väldigt uppskattade av våra gäster :)
 
Såhär gör alltså jag burritos, mängderna ska räcka till ca.6 portioner / 12 mindre tortillabröd:
 
- jag steker ca.500 g färdigmarinerade (valfri smak) kycklingstrimlor/mindre kycklingbitar (fast vill man dessutom använda burritos-kryddblandning är det väl inte egentligen nödvändigt med färdigmarinerat men det blir väldigt bra smak tycker jag om man använder marinerad kyckling och dessutom häller i typ en halv påse kryddblandning också)
 
- när kycklingen är genomstekt blandar jag i en burk skivade champinjoner (typ 200 g) och en burk majs (typ 150 g) och låter det puttra/hettas upp en liten stund innan jag rör i 2 dl matlagningsgrädde som jag blandat i burritos-kryddmix i. 
 
- låter det hela puttra ytterligare en liten stund (nån minut bara borde vara lagom) och klickar sen kycklingblandningen på tortillabröd på en bakplåt samt viker ihop dem, även i "kortsidorna" så att de blir helt slutna paket, vänder paketen upp och ner så att flikarna hamnar på undersidan och paketen hålls ihop. Tills sist strör jag över riven ost och gratinerar i ugnen i ca. 10 minuter (200 grader).
 
- medans jag väntar på att de ska bli färdiga fixar jag en enkel sallad bestående av ganska finskuren tomat, gurka och rålök vilket är jättegott att äta tillsammans med burritos enligt mig.
 
- sen är det bara att servera och njuta :)
 
Fråga gärna ifall ni undrar något - och berätta gärna vad ni tyckte ifall ni provar på detta recept :)
Taggar: burritos, tex mex recept;

Kommentarer :

#1: SHOGBERG

åh burritos!! länge sen jag åt det. ska tvinga sambon fixa i helgen :'D

Svar: Det tycker jag du ska, så himla gott! :)
Maria Norrgård

skriven

Kommentera inlägget här :